Liigu edasi põhisisu juurde
Tähelepanu! Liikvel on petukõned, kus helistaja esitleb end pangatöötajana ja üritab välja petta PIN-koode või teisi pangakaardi andmeid. Olge palun hoolsad ja ärge edastage oma isiklikke andmeid telefoni teel.

Tutvume kliendiga: Tõnis Vanaselja

Coop Panga kliendiks on erakordselt talendikas mees. Mees, kes ehitab autot nullist ning kelle ettevõte pakub erinevaid 3D tootmise valdkonna teenuseid.

Küsisime Tõnis Vanaseljalt, kuidas tekkis huvi 3D modelleerimise vastu, mille poolest erineb tema tiimi loodav auto tavasõidukitest ja millised põnevad projektid tal veel ees on.

Palun räägi, millega igapäevaselt tegeled.
Juhin ettevõtet Amper Engineering, mis on nagu paljud teised ettevõtted, kes proovivad kire ja tahtejõuga maailma muuta, saanud alguse garaažist. Alustasime üheainsa 3D skänneri ja CAD tarkvara litsentsiga. Üheksa aastat hiljem on meie tiimis parimad inimesed, töövahendid ja tarkvara. Meie tegevuseks on 3D tootmise valdkonnad: 3D skaneerimine, pöördprojekteerimine, inspektsioon, fotogrammeetria ja CNC freesimine.

Millal ja kuidas tekkis Sul huvi 3D modelleerimise vastu?
Huvi modelleerimise vastu tekkis juba lapsepõlves, aga ei saa väita, et ma sellega nii varakult algust tegin. See oli aeg, kui suurel enamusel Eesti inimestest interneti veel ei olnud. Umbes 15-aastaselt hakkasin võidu sõitma ja modelleerimine jäi tagaplaanile, aga täiesti ära ei ununenud kunagi.  Mõned aastad hiljem tekkis huvi modelleerida esemeid, mida reaalselt käega katsuda saab. Hakkasin õppima erinevaid CAD tarkvarasid ja samm-sammult tundsin ennast kindlamalt. Umbes 20-aastaselt kolisime sõpradega mõneks ajaks USA-sse ja sealt tagasi tulles palus abi Lauri Tõnspoeg, kes on kuulus Amperi Garaazi nimeliste interneti autosaadete poolest. Seal tekkis ka esimene kokkupuude autoehitamisega seonduvast ja nii see käima läks.

Millised on olnud põnevad projektid, milles 3D modelleerimisega olete saanud kaasa lüüa?
Esimesena meenuvad Vabadussõja memoriaali mesilased. Skaneerisime pisikese mesilase ja lõime 3D mudeli, mida prinditi roostevabast terasest kokku 20 000. Oleme tootnud ka näiteks lennuki mootorile kinnitusi ning taastanud detaile.

Kes kasutavad Amper Engineering teenuseid?
Meie teenuseid kasutavad nii äriühingud kui ka eraisikud. Oleme võimelised modelleerima nullist või saame originaalobjekti digitaalselt kopeerida ja parandada ning muuta saadud mõõdistusi just sellisesse vormi, nagu klient seda soovib. Paljudele ettevõtetele oleme partneriks 3D skaneerimisel kaasaegses tootearenduses ja kvaliteedikontrollis.

Eraisikud on meie poole pöördunud näiteks eesmärgiga võistlusauto detaile arendada või taastada uunikumautot, millele uusi osasid enam müügil ei ole. Võtame autolt vana osa, skaneerime ja loome 3D mudeli ning selle järgi toodame uue.

Loote tiimiga ka nullist alates autot. Palun räägi sellest lähemalt. Kuidas tekkis idee? Mis on auto ehitamise eesmärk?
Oma auto tegemise huvi sai alguse väga varakult, olin vanuses 10–12. Kogu asi oli veel väga algelise fantaasia tasemel ja ideed lendlesid ühelt stiililt teisele. Mida rohkem aeg edasi läks, seda konkreetsemalt teadsin, mida teha tahan. Olin aastaid sõitnud vormelit ning pärast viimase tiitli võitmist aastal 2015 võtsin vastu otsuse, et nüüd võiks proovida mõnda uut väljakutset. Auto ehitamine tundus suurema väljakutsena, kui järjekordse tiitli noppimine mõnes väikses vormeli sarjas.

Kiiresti sõitmine on minu enda jaoks alati olnud põnev ja samuti ka teema, mille vastu sõbrad-tuttavad on huvi tundnud. Seni pole kahjuks seda sõidust saadavat emotsiooni olnud kellegagi jagada, sõnad ei anna emotsiooni edasi mitte ligilähedaseltki. Samuti ei saa emotsiooni edasi anda ka sõprade võidusõidu autosse panemine ega nendel enda sõita laskmine. Algaja juht ei suuda hästi ettevalmistatud autoga sõita sellisel kiirusel, et seda õiget emotsiooni kogeda. Just sellel põhjusel on meie loodav auto kahekohaline. Lisaks on see ka kiirem, kui ükski teine auto, millega ma seni sõitnud olen.

Olen suhelnud paljude inseneridega ja lugenud sellel teemal palju raamatuid. Üks läbiv teema on see, et noored insenerid lähevad kooli unistusega teha ise midagi kihvti – autot, lennukit. Praktika aga näitab, et kui nad kooli lõpetavad, tööle lähevad ja on andnud endast kõik, et jõuda oma unistuste ettevõttesse tööle, siis on nende vastutusalaks mõni üksik komponent. Mulle meeldib mõelda, et selle auto ehitamine pole mitte ainult minu jäärapäisus, vaid kogu meie tiimi lapsepõlveunistus, mida me nüüd vähehaaval oleme asunud täide viima. Teha väikse meeskonnaga auto, mis tehniliste näitajate poolest ületab kõike, mida suures maailmas saada on. 

Mille poolest teie loodav auto erineb tavakasutuses olevatest autodest ja ületab kõike, mida suures maailmas saada on?
Tavakasutuses olevatest autodest erineb meie auto eelkõige oma mehaanilise ja aerodünaamilise pidamise poolest. Kiirus ja kiirendus on veel võrreldavad kiireimate olemasolevate superautodega, kuid ringrajal sõites saab ringiaeg olema midagi, mis on meie autol märgatavalt parem. See saavutatakse tänu põhjalikult läbimõeldud veermikule ja aerodünaamikale. Surujõudu on tänaste simulatsioonide järgi 2070 kg kiirusel 250 km/h. Auto enda kaal on 860 kg. Kiireim poest ostetud auto, mis Auto24 ringrajal on sõitnud, sõidab aega 1:18.8. Meie sihime aega alla ühe minuti.

Milline on ajaline plaan, millal sooviksite autot testida?
Auto testimise osas oleme teelahkmel. Kuna üks meile väga oluline insener on hetkel ajateenistuse kohustusi täitmas, siis peame vastu võtma otsuse, kas ehitada auto välismaise abiga sõidukõlblikuks aastaks 2021 või võtta natukene aega ja teha seda Eestis aastaks 2022.

Sulle meeldib luua asju teisiti ja ka meid inspireerib võimalus teha panganduses asju teistmoodi. Kuidas Sa suhestud Coop Pangaga?
Coop Panga juures meeldib mulle enim see, et suhtlemine osapoolte vahel on sõbralik ja inimlik. Suuremates pankades on tihtipeale jäänud tunne, et suhtleksid justkui robotiga, kes küsib etteantud küsimustiku küsimusi. Kõige tähtsamaks pean viisakat suhtlust ja usaldust ning seda Coop Pank mulle ka pakub.

Jaga

Teised postitused