Blogi
Autoentusiastid jagavad nippe uue sõiduki valimiseks
Hea teada ・ 22.03.2024
Sõiduauto soetamine on tähtis samm, mis mõjutab nii igapäevast mugavust kui rahakotti mitmeteks aastateks. Selle sammu lihtsustamiseks jagavad oma kogemusi Coop Liisingu juht Martin Ilves ning investeerimisekspert ja autohuviline Peeter Koppel.
Eesti inimesed on oma autovalikus praktilised ning kõige enam ostetakse uutest autodest Toyota ja Škoda mudeleid, mis katavad mõistliku hinna juures kõik põhivajadused. Autohuviline Peeter Koppel tõdeb, et mõlemad on kvaliteetsete sõidukite tootjad ning tegelikult ligi 90% auto kasutajatest ei vajagi midagi kallimat või erilisemat.
Kasutatud autode seas on kõige populaarsemad aga Saksamaa autobrändid nagu BMW, Mercedes-Benz ja Audi, mis on tuntud oma vastupidavuse ja mugavuse poolest, räägib Coop Liisingu juht Martin Ilves. Samal ajal toob ta välja, et ligi 60% Coop Panga kaudu liisingusse võetud autodest on universaalkerega, mis näitab veelgi Eesti autoostjate praktilisust.
Praktiline auto saab pakkuda ka emotsioone
Coop Panga statistika näitab ka seda, et mehed ostavad rohkem võimsama mootoriga autosid. Kui naiste poolt liisitud autode mootorite võimsus on keskmiselt 85 kW, siis meeste sõiduvahenditel 110 kW. Ka Koppel eelistab vähemalt 190 kilovatise mootoriga autosid. Eesti talve ja teeolusid silmas pidades on oluline, et autol oleks neljarattavedu. Samuti peaks kütusekulu olema mõistlik. Mõlemad rõhutavad, et autoga peab olema „see õige tunne“.
Samuti on nii Ilvese kui Koppeli sõnul oluline valida sõiduk, millel veel kehtib paar aastat garantii. Tänapäeva autod on nende hinnangul piisavalt keerulise ehitusega, mistõttu võivad esialgu tühistena tundunud vead minna ilma garantiita kalliks maksma.
Auto valimisel tuleb kindlasti arvestada ka sõiduki hinna ja selle igakuise kuluga. Kodulaen, liising ja muud rahalised kohustused ei tohiks hõlmata inimese palgast rohkem kui 40%. Lisaks tasub arvestada auto amortisatsiooniga, et sõidukit saaks vajadusel järgneva kolme-nelja aasta jooksul edasi müüa võimalikult hea hinnaga.
Praktika näitab, et järelturul on lihtsam müüa Saksa autotootjate toodangut, samuti Toyota ja Škoda mudeleid. Saksa ja Jaapani autode kõrval julgevad Koppel ja Ilves soovitada ka Lõuna-Korea automarke, mis on teinud viimaste aastakümnetega läbi väga suure arengu ning pakuvad tänaseks kõike, mida ühest praktilisest autost võiks oodata. Arvestada tasub ka värvivalikuga. Eestis on lihtsam müüa musta, valget või halli värvi auto.
Hind pole kivisse raiutud
Kuigi kauplemine pole eestlase loomuses, tasub seda autot ostes siiski teha. Automüüjad on enamasti valmis hinda veidi langetama või pakkuma tasuta lisavarustust. Peeter Koppel on endise aktsiamaaklerina alati hindu alla rääkinud ja sageli tänu sellele ka parema tehinguni jõudnud. Näiteks võib korraga küsida pakkumisi mitmelt erinevalt kasutatud sõidukite müüjalt. Introvertsema inimesena saab kaubelda ka e-maili teel.
Ilves seevastu keskendub kauplemise asemel pikemale eeltööle. Ta hoiab end kursis automüügiportaalide pakkumiste, paneb paika eelarve ja kui leiab endale sobiva auto, siis liialt hinda alla küsima ei lähe, kuna juba teab kuudepikkuse eeltöö tulemusel, kas hind on õiglane või mitte.
Osta eelistavad mõlemad automüügisalongist, kuna sinna saab sõidukiga seotud probleemide korral alati kohale minna. Esindusest ostes saab kasutada oma vana sõidukit ka uuema auto sissemaksena. See tähendab, et autot vahetades ei pea raha välja käima ei pea. Sisuliselt saab vana sõidukiga sõita salongi ning uuega juba sealt minema. Kuigi oma vana auto saab ka ise maha müüa ja sellest teenitud raha kasutada uue masina sissemaksena, nõuab see rohkem aega ja vaeva.
Elektriauto ostmine tähendab põhjalikku eeltööd
Kuigi ühiskond liigub üha enam alternatiivse energiaallikaga sõidukite poole, ei usu Koppel, et tulevik oleks puhtalt elektriautode päralt, vaid pigem tasuks panustada pistikhübriididele. Elektriautode suurimaks murekohaks on tema sõnul nii kehv sõiduulatus kui ka ebapiisav laadimistaristu.
Emotsionaalselt ei kaalu elektriauto hea kiirendus tema jaoks üles sõiduki suuremat raskust ja sellest tingitud kehvemat sõidutunnetust. Seevastu pistikhübriidid pakuvad võimalust viia oma keskmine kütusekulu alla, teha linnasõidud ilma heitmeteta ja laadida autot ka tavalisest elektripistikust.
Kui aga ikkagi valida endale elektriauto, siis tuleks teha rohkem eeltööd ja rääkida selle murekohtadest sarnast elektriautot omava sõbra või tuttavaga. Nii saab autost ette parema pildi ja tekib arusaam, kas sellega seotud ebamugavused võivad tekitada probleeme. Näiteks tuleks analüüsida läbi auto kodus laadimise võimalused. Kui selline võimalus kodus puudub, siis muutub elektriauto omamine Koppeli sõnul tunduvalt stressirohkemaks.
Ilves toob aga välja, et elektriautode sõiduulatus on läinud aastatega tunduvalt paremaks. Suvel elektriautoga Eestis reisides ei tunne ta enam hirmu, et sihtkohta ei jõua või tuleb paaniliselt laadimiskohta hakata otsima. Nii tasuks ka elektriautosid tema hinnangul valikuvariandina kaaluda.
Mida autot valides meeles pidada?
- Pane enda jaoks paika olulised kriteeriumid, mille järgi autot valid.
- Kulukate üllatuste vältimiseks eelista autosid, millel on kehtiv garantii. Kasutatud auto on soovitatav osta esindusest või tuntud edasimüüja käest, et probleemide korral oleks konkreetne koht, kuhu lahenduse saamiseks pöörduda.
- Võimalusel tasub alati hinda alla küsida või vajalikku lisavarustust juurde kaubelda.
- Vana autot saad kasutada uue sõiduki sissemakseks. Seda saad teha mõnes esinduses otse autot vahetades või eelmise sõiduki müügist saadud raha kasutades.
- Autot valides tee põhjalik eeltöö. Uuri sõbra või tuttava käest, kas ta on oma sõidukiga rahul ja millega peaksid ise omanikuna arvestama.