Lihtsad sammud, millega vähendad maksetega seotud probleeme
Igapäevased rahaasjad ・ 07.11.2025
Iga ettevõtja tahab, et tema toote või teenuse eest saaks arve tasutud. Kui aga arvel olev nimi erineb äriregistri omast, siis võib see tähendada probleeme maksetega ja raamatupidajatele lisatööd. Coop Panga ärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas jagab nõu, kuidas veenduda, et maksetega tekiks vähem probleeme ning suureneks turvalisus.
Alates oktoobrist on kõik Euroopas tehtud maksed automaatselt välkmaksed. See tähendab, et kõik eurodes tehtavad era- ja äriklientide üksikmaksed liiguvad koheselt ehk 10 sekundi jooksul.
Lisaks sellele on kõigil euroopasisestel üksikmaksetel automaatne kontroll, mis vaatab, kas makse saaja nimi vastab maksekorralduses sisestatud kontonumbrile. See aitab vältida ekslikult sooritatud makseid ja vähendada ka pettuste ohvriks langemist.
Kuigi võib mõelda, et mis vahet on sellel, kui äriregistris on ettevõtte nimi „Koer OÜ“ ja arvetel hoopis „Osaühing Koer“, siis tegelikkuses võib see tuua kaasa peavalu nii ostjale kui müüjale, kuna erinevate pankade süsteemid ning raamatupidamisprogrammid ei pruugi aru saada, et tegemist on sama ettevõttega. Selleks, et taolisi probleeme vältida, tasub hoida arvetel sama nimekuju, mis äriregistris ja pankades.
Täiendavalt on ettevõtetel võimalus Coop Pangas registreerida ka oma nime aliased ehk ettevõtte erinevad nimekujud. Maksetele rakendatav makse saaja nime ja kontonumbri kontroll (inglise keeles Verification of Payee ehk VoP) kontrollib, kas makse saaja nimi vastab pangas registreeritud nimele. Kui nimi on sisestatud saaja pangas erinevalt ehk saaja nimi ja kontonumber ei ole vastavuses, siis edastatakse kontrolli tulemusena kliendile hoiatus. Seejärel saab klient valida, kas ta soovib hoiatusest hoolimata makse kinnitada või enne kinnitamist makse andmeid korrigeerida.
Soovitame alati arvetel makse rekvisiitides esitada ettevõtte nimi täpselt sellisel kujul nagu see on pangas registreeritud.
Veendu, et kõigis pankades on sama nimekuju
Makse saaja kontrolli teostab mitmes Eesti pangas, sh ka Coop Pangas, keskne Euroopa teenusepakkuja. Keskne teenusepakkuja saab ühe osa oma andmed meie tehtud maksetelt ehk Coop Panga maksete ajaloost. Kui Coop Pangas on registreeritud ettevõte nimega Koer OÜ, siis läheb see ka maksesõnumisse kirja. See maksesõnum liigub läbi teenusepakkuja ja teenusepakkuja teab, et Coop Pangas on selle konto küljes sellise nimega ettevõte.
Teises pangas võib sama ettevõtte nimi olla registreeritud kujul OÜ Koer. Nii võibki juhtuda, et kui püüda teha sama saaja nimega makset kahte erinevasse panka, võib makse algataja saada ühel juhul teate, et saaja nimi ja kontonumber ei ole vastavuses.
Selle vältimiseks tuleb ettevõttel ühtlustada ettevõtte nimi kõigis pankades, kus ta arveldab. Üks viis selleks on leppida kokku, et kõik pangad kasutavad äriregistris olevat nime. Erandiks on juriidilised isikud, kellel on väga pikk nimi, näiteks korteriühistud, kes peavad ise jälgima, et nad registreerivad enda ärinime kõigis pankades ühte moodi. Korteriühistute pikkade nimede puhul on soovitatav kasutada lühendatud, kuid ühistu poolt pangas registreeritud nimekuju.
Lisaks tuleb tähele panna, et makse saaja nime ja kontonumbri kontroll (VoP) ei takista makse liikumist. Tegemist on informatiivse teenusega, kus lõpliku otsuse makse kinnitamise ja teostamise osas teeb klient. Kokkuvõttes on makse saaja nime ja kontonumbri kontroll oluline uus teenus, mis teeb kliendi jaoks maksete liikumise läbipaistvamaks ja turvalisemaks.

Nime vahetades anna muudatusest kiirelt teada
Kui ettevõtte nimi muutub, on oluline teavitada sellest nii panka kui ka koostööpartnereid, et neil oleks võimalik oma süsteemides teha nime muudatused. Samuti tuleb nimekuju muutus kajastada arvetel.
Kui oled veendunud, et ettevõtte nimi ja kontonumber on maksekorralduses õige, aga ülekande juures näed endiselt punast hoiatust, siis tasub ühendust võtta arve esitajaga ja kontrollida, millisel kujul on selle ettevõtte nimi pangas registreeritud.
Samuti võib probleem olla makse selgituses – näiteks ei tohi seal olla tundmatuid sümboleid. Võimalusel tasub makse selgituses sümboleid vältida. Oluline on, et makse selgitus oleks lühike ja asjakohane. Lisaks võivad maksete liikumisi aeglustada pankade kohustuslikud kontrollid rahapesu tõkestamiseks – näiteks võib selle tulemusena sattuda mõni makse lisakontrolli ja liikuda sealt edasi SEPA maksena.
Kuidas tunda ära probleemset makset?
Probleemse makse tunned ära selle järgi, kui saaja nimi ei ühti kontonumbriga. Sellisel juhul kuvatakse makse kinnitamisel hoiatus, et nimi ei vasta kontonumbrile ning selle tulemusel võib makse minna valele isikule. Soovitame sellise hoiatuse nägemisel saaja andmed üle kontrollida ja vajadusel parandada enne makse kinnitamist või makse tühistada. Kui tehniliselt ei õnnestu saaja nime kontrolli teostada, kuvatakse samuti maksjale hoiatav teade. Mõlemal juhul toimub makse kinnitamine kliendi enda vastutusel.
Uue võimalusena saad seadistada välkmakse limiite
Väljuvatele välkmaksetele saab nüüd lisada ka täiendava päeva- või tehingupõhise limiidi. Sellega seotud võimalused ja tingimused võivad pankades olla erinevad. Kui summa ületab määratud välkmakse limiiti, saad makse ikkagi teha, kuid sel juhul juba tavapärase SEPA-maksena. Nii jõuab raha saajani aeglasemalt, reeglina mõne tunni jooksul.
Välkmaksete limiidi määramine on ettevõttele vabatahtlik ning limiite saab igal ajal ka muuta või tühistada nii internetipangas kui ka pangakontoris. Kui ettevõte eraldi limiite ei määra, tehakse kõik sobivad maksed vaikimisi välkmaksetena ning kehtivad tavapärased maksetele kehtestatud ülekannete päeva- ja kuulimiidid.
Kaitse ennast pettuste eest ülekande topeltkinnitusega
Pankadel on ettevõtete kaitsmiseks loodud erinevaid meetmeid. Näiteks on võimalik ettevõttel, kes soovib end petturite eest kaitsta, panna peale seadistus, et pangatehingute tegemiseks oleks vaja enam kui ühe isiku allkirja. Seda saab ettevõtte esindaja ise oma Coop Panga internetipangas või mobiiliäpis seadistada, valides menüüst „Seaded“ ning sealt omakorda „Limiidid ja õigused”.
Täiendavalt on aga igal kliendil täpsemate juhiste või nõu saamiseks võimalus pöörduda oma halduri poole. Coop Pangas on kõigil äriklientidel oma personaalne haldur, kelle kontaktid leiab hõlpsasti ettevõtte internetipanga menüüst „Leia kiirelt“ ja sealt „Minu haldur“ alt.
