Blogi
Autoeksperdid: alla 25 000 euro jääva ostueelarve puhul on mõistlikum valik kasutatud auto
Auto ・ 05.12.2023
Viimaste aastate märkimisväärne hinnatõus paneb autoostjad dilemma ette – kas kulutada uue auto ostmisele planeeritust suurem summa või valida soodsam ja parema mugavusvarustusega kasutatud sõiduk? Coop Liisingu juht Martin Ilves ja Nordauto tegevjuht Priit Ärmpalu jagavad soovitusi, millega tuleks selliseid valikuid tehes arvestada.
Kui veel hiljuti sai osta hästi varustatud uue korraliku auto 20 000 – 25 000 euro eest, siis paari aastaga on sellised sõidukid läinud kallimaks kuni kolmandiku võrra. Seetõttu vaatavad üha rohkem inimesi selle eelarve piires teise ja kolmanda ringi autode poole. „Coop Liisingu portfellis on umbes kaks kolmandikku sõidukitest hinnaklassis kuni 30 000 eurot ja enim küsitakse finantseeringut just 20 000 – 25 000 eurot maksvatele autodele,“ kirjeldas Ilves inimeste ostujõudlust.
Ilvese sõnul soovitakse üha rohkem osta 4-6 aasta vanuseid, rikkaliku mugavusvarustuse ja väikese läbisõiduga teise ringi autosid, mille hind on uute sõidukitega võrreldes märksa soodsam. Seetõttu on käesoleval aastal liisitud sõidukite seas vaieldamatult kõige menukamad olnud 2018. aastal esmaregistreeritud autod. Koguni pooled Coop Panga liisinguparki tänavu lisandunud sõidukitest on väljalaskeaastaga 2017-2019 ning 25 protsenti veelgi vanemad autod.
Läbisõit on korrelatsioonis hinnaga
Ärmpalu sõnul ei tähenda teise ringi auto ilmtingimata viie ja rohkemgi aasta vanust sõidukit, vaid sinna alla kuuluvad ka 1-2 aastat vanad ja vaid paarkümmend tuhat kilomeetrit sõitnud tehasegarantiiga sõidukid. Viimased on tuttuutest autodest tunduvalt odavamad. „Eesti inimene hindab pruugitud sõiduki puhul esmajärjekorras läbisõitu ja see on korrelatsioonis hinnaga,“ lisas ta. Ärmpalu kinnitusel on ka 100 000 kilomeetrit ja rohkemgi sõitnud 3-5 aasta vanused autod laitmatus korras, kui neid on korrapäraselt margiesindustes hooldatud.
„Seetõttu tasub kasutatud sõidukit osta eelkõige neilt müüjatelt, kes on eelnevalt kontrollinud kilometraaži õigsust ja auto üldist seisukorda, remontinud ilmnenud vead, omavad ülevaadet hooldusajaloost ning suudavad seda ka vastavate dokumentidega tõestada,“ soovitas Ärmpalu. Usaldusväärsed müüjad annavad omapoolse kuue kuu pikkuse garantii, mida on võimalik lisatasu eest ka pikendada. Tema sõnul pole tänu sellele enam väga vahet, kas sõidad uue või kasutatud autoga.
„Coop Liisingu kogemuse põhjal võin kinnitada, et teise ringi autodel pole süstemaatiliselt esinenud tehnilisi probleeme ja seega julgen küll nende ostmist soovitada,“ julgustas Ilves. Kasutatud autot ostes pole pärast tehasegarantii lõppemist enam ka kohustust käia ametlikus margiesinduses seda hooldamas ning saab valida rahakotisõbralikuma teenusepakkuja.
Vanemad autod eeldavad põhjalikku taustakontrolli
Vanemat autot ehk enam kui 10 aastat kasutuses olnud sõidukit valides on vanusest tähtsam hinnata selle läbisõitu, hooldus- ja kasutusajalugu ning tehnilist seisukorda. „Meie kogemus näitab, et kui autot on korrektselt hooldatud, siis need ei lagune ka suurema läbisõidu korral,“ ütles Ärmpalu.
Arvestada tasub aga margi ja mudeli iseärasustega, sest osad sõidukid vajavad rohkem tähelepanu ja remonti ning nende hooldamine on samuti kallim. Üle 10 aasta vanuste autode puhul lisandub ka iga-aastane kohustusliku ülevaatuse kulu.
Võttes arvesse sõiduki hinda, kilometraaži ja kõike muud, mis selle omamise ja korras hoidmise juurde käib, on Ärmpalu hinnangul kõige mõistlikum valida nö teise ringi auto, millel on väiksem läbisõit ja kehtiv tehasegarantii. Kolmanda ringi auto on arukas valik eelkõige soodsama hinna tõttu.
„Kasutatud autot valides tuleb nende tausta kontrollimiseks teha lihtsalt põhjalikum eeltöö ja uurida müüjalt, kas oleks võimalik juurde saada lisagarantiid. Mida vanem on auto, seda olulisem on osta see usaldusväärse müüja käest. Paraku ostetakse vanemaid ja odavamaid autosid väga sageli veel autoplatsidelt, kus garantii kehtib reaalsuses ainult seni, kuni tagatuled müüjale paistavad,“ tõdes Ärmpalu.