Blogi

Naine kinnitab autos turvatoolis istuvat last.

Nõuanded auto ostuks: vali sõiduk, mille väärtus ajas ei kao

Auto ・ 28.04.2025

Auto soetamisel ei määra head tehingut ainult ostuhind. Samavõrd tähtsad on igapäevased kulud ja see, kui hästi auto oma väärtust säilitab. Millised autod suudavad oma hinda kõige paremini säilitada ja miks see üldse oluline on, selgitab Coop Liisingu juht Martin Ilves.

Sarnase ostuhinnaga autod võivad viie aasta möödudes olla täiesti erineva jääkväärtusega. Mida kõrgem on auto jääkväärtus liisinguperioodi lõpus, seda suurem on rahaline kasu. „Esmapilgul odavana tunduv auto võib ajapikku minna hoopis tuhandeid eurosid rohkem maksma,“ tõdeb Ilves.

Autot liisides määratakse sellele orienteeruv jääkväärtus 5–7 aasta pärast. Tavaliselt jääb see 5 aasta möödudes 25–35% vahele algsest ostuhinnast. Kui aga valida sõiduk, mille väärtus püsib ajas paremini, on võimalik see liisinguperioodi lõpus soodsalt välja osta ja hiljem kõrgema hinnaga edasi müüa.

„Liisinguettevõtted hindavad autode jääkväärtust reeglina konservatiivselt, mistõttu võib sõiduki tegelik väärtus lepinguperioodi lõpus olla märkimisväärselt kõrgem, kui algselt prognoositud. See omakorda tähendab liisingu võtja jaoks olulist rahalist võitu,“ kinnitab Ilves.

Need, kes ise müüa ei soovi, saavad kasutada professionaalsete automüüjate vahendusteenust ja endiselt jääda plussi. „Kuigi ise müümine nõuab mõnevõrra rohkem aega ja pingutust, saab teenitud raha kasutada järgmise auto sissemaksena, mis aitab vähendada uue liisingu igakuist kulu,“ märgib ta.

Eelista sõidukit, mis on järelturul nõutud

Piiratuma eelarve korral tasub mõelda kasutatud auto ostmisele. „Salongist välja sõites kaotab uus auto esimese aastaga umbes 15–20% oma väärtusest. Edasine hinnalangus jääb keskmiselt 1–1,5% juurde kuus, mis tähendab, et 5 aasta pärast võib auto väärtus olla vähenenud kuni poole võrra,“ räägib Ilves.

Hea valik on 3–6 aastat vana auto, mille väärtus on juba märkimisväärselt langenud, kuid millel kehtib tihti veel tehasegarantii ja kus on endiselt originaalosad. „Kui otsid optimaalset hinna ja kvaliteedi suhet ning soovid väiksemat väärtuse kadu, tasub valida auto, mis on suurema hinnalanguse juba läbi teinud, ent on tehniliselt endiselt heas seisukorras,“ soovitab Coop Panga liisingu äriliini juht.

Kuigi paljud autod kaotavad esimestel aastatel kuni poole oma väärtusest, ei kehti see kõikide mudelite puhul. Näiteks Toyota RAV4 on suutnud viimasel ajal oma väärtust märkimisväärselt paremini säilitada. Kui 2020. aastal maksis uus Toyota RAV4 umbes 26 000 eurot, siis täna on sama auto keskmine turuväärtus ligikaudu 23 500 eurot ehk vaid umbes 10% madalam. Siiski tuleb siin arvestada, et 2022. aasta tarnekriis mõjutas samuti autode hindu.

Ka 2015. aasta Toyota RAV4 mudel, mille väärtus oli 2020. aastal kasutatuna 16 000 eurot, maksab 2025. aastal ligikaudu 14 900 eurot, mis tähendab vaid 7% langust. Kümne aastaga on see mudel säilitanud umbes 60% oma väärtusest. „See näitab, et Toyota RAV4 on turul jätkuvalt nõutud ja hinnatase peegeldab seda,“ kinnitab Ilves.

Tulevikutrendide prognoosimine on küll keeruline, kuid ajalugu on näidanud, et teatud usaldusväärsed ja populaarsed margid nagu Toyota, Škoda ja Volkswagen kipuvad oma väärtust paremini hoidma.

Coop Liisingu juht Martin Ilves.

Lisavarustus ja värv kiirendavad müüki

Sageli arvatakse, et auto värv või lisavarustus tõstavad järelturul sõiduki väärtust, kuid tegelikkuses need hinda oluliselt ei mõjuta. Küll aga muudavad need auto müümise lihtsamaks ja kiiremaks. „Kuigi lisavarustus tähendab algselt kõrgemat ostuhinda, aitab see hiljem sõiduki kiiremini maha müüa,“ märgib Ilves.

Eestlaste eelistus kaldub sini-must-valgete värvide ja klassikalist metalliktoonide poole. „Kui värv on populaarne uue auto ostjate seas, siis on see populaarne ka järelturul,“ lisab ta. Eksootilised värvid võivad aga müügiprotsessi venitada ja mõnel juhul ka lõpphinda mõjutada.

Auto välimuse puhul mängib suurt rolli ka disainiuuendus ehk facelift. Sama aasta sees müüdud autod võivad viie aasta pärast olla väga erineva järelturuväärtusega, kui üks neist on saanud tänu mudelivärskendusele uuema ilme.

Väärtuse säilimise juures on tähtis ka sõiduki läbisõit. Madalama läbisõiduga autod on üldiselt hinnatumad, sest need viitavad väiksemale kulumisele ja suuremale töökindlusele. Eriti oluline on seda meeles pidada enne märgilisi numbrimuutusi. Näiteks võiks pigem alustada auto müügiga kui spidomeetri näit on 97 000 kilomeetrit, mitte üle 100 000.

Samuti ei maksa alahinnata aastalõpu- ja mudelivahetuskampaaniaid, kus on võimalik soetada uus auto märkimisväärse soodustusega. Kui soetada näiteks 60 000 eurot maksev auto 50 000 euroga, tähendab see kohest hinnavõitu ja tulevikus väiksemat väärtuse langust.

Bränd määrab palju

Auto ei ole vaid praktiline tarbeese – see peegeldab ka omaniku elustiili ja väärtusi. „Mõni valib BMW, sest see pakub rohkem mugavust ja dünaamilisust, aga ka brändi prestiiži. Teine eelistab Toyotat, sest teab, et see kestab ja selle väärtus püsib,“ sõnab Ilves. Nii pole juhus, et Toyota on maailmas enim müüdud automark – nende kvaliteet ja töökindlus on ajas korduvalt tõestust leidnud.

Tuleb siiski meeles pidada, et inimeste eelistused võivad muutuda ja autotööstus liigub nende muutustega kaasa. Tänapäeva üks suurimaid trende on linnamaasturite populaarsus. Näiteks tõrjub kompaktne linnamaastur Volkswagen T-Roc kõrvale klassikalist Volkswagen Golfi luukpära mudelit.

Isegi kui näeme muutusi autoturul, siis end juba pikaajaliselt tõestanud mudelid jäävad veel aastateks hinda. Toyota RAV4 kõrval lähevad hästi kaubaks näiteks BMW X3 ning klassikalised Toyota Corolla ning Škoda Octavia. „Autod, mis on täna populaarsed, püsivad suure tõenäosusega atraktiivsetena ka järgmistel aastatel, mis tagab aktiivse järelturu ja stabiilsemad hinnad,“ leiab Ilves.

Vaata lähemalt Coop Panga liisingu ja autolaenu võimalusi!