Blogi
Autoliising hakkab lõppema? Mis saab edasi?
Auto ・ 20.01.2021
Liising võetakse reeglina kolmeks kuni viieks aastaks. Selle perioodi möödudes tuleb teha otsus, kas auto ostetakse välja, vahetatakse uue vastu, müüakse maha või pikendatakse liisingut. Coop Panga Liisingu juht Martin Ilves selgitab valikuvõimalusi lähemalt.
Autot liisides tehakse valik kapitalirendi või kasutusrendi kasuks. Kapitalirendi korral tasutakse liisingmaksetena kogu sõiduki hind ja liisingperioodi lõppedes saab liisinguvõtja auto omanikuks. Jääkväärtusega kapitalirendi puhul on igakuised maksed madalamad, kuid auto omanikuks saamiseks tuleb viimase maksena tasuda suurem jääkväärtuse summa.
Kasutusrent valitakse enamasti siis, kui auto kasutaja eesmärk ei ole saada liisingperioodi lõppemisel auto omanikuks, vaid näiteks järgmine sõiduk liisida. Liisingperioodi lõppedes saab sõiduki kas tagastada või jääkväärtusega välja osta.
1. Auto väljaostmine
Kuigi konkreetsed tingimused tulenevad liisingulepingust, on tavapäraseks reegliks, et kui auto aastane läbisõit jääb umbes 20 000 kilomeetri juurde, siis on auto jääkmaksumuseks liisingperioodi lõpus umbes 30 protsenti sõiduki soetushinnast.
Näiteks 20 000-eurose algmaksumusega sõiduki jääkmaksumuseks on 5-aastase liisingu lõppemisel orienteeruvalt 6000 eurot, mille tasumisel saab kasutaja sõiduki omanikuks. See eeldab korraga suurema summa tasumist, kuid edaspidi pole tarvis maksta liisingu osamakseid ega intressi ja sõiduki omanik võib ise otsustada, kas soovib jätkata kaskokindlustusega või mitte.
2. Liisingu pikendamine või autolaen
Pärast viieaastase liisinguperioodi lõppemist on võimalik finantseerimist ka pikendada. See lahendus sobib neile, kes soovivad sama auto kasutamist jätkata, kuid ei taha seda korraga välja osta. Liisingettevõtted ja pangad pakuvad korrektse makseajalooga klientidele liisingperioodi pikendamist või liisingu jääkmaksumuse vormistamist autolaenuks.
Autolaenu korral on intressimäär kõrgem kui liisingu puhul, aga erinevalt liisingust puudub autolaenul reeglina kaskokindlustuse tegemise kohustus. See erisus justkui tasaarveldab autolaenu kõrgemat intressimäära. Samas tasub hoolega kaaluda, kas kaskokindlustusest loobumine on sõidukijuhile kasulik. Statistika järgi on kõige sagedamini hüvitatav kaskokindlustuse kahju sõiduki esiklaasi purunemine, mis juhtub tavaliselt maaneteel kellegi taga sõites, ja kaubanduskeskuse parklas tekkiv kahju, kui keegi juhuslikult oma uksega autot müksab. Nende kahjude eest pole kaitstud ka kõige kogenum juht.
3. Auto vahetamine
Liisingperioodi lõppemisel on võimalik ka auto sama või uue automüüja juures järgmise vastu vahetada ja seda ilma lisasissemakseta. Automüüja arvestab sõiduki jääkmaksumuse enamasti väikese varuga. See tähendab, et reeglina on auto turuhind liisingperioodi lõpus kõrgem, kui liisinglepingu sõlmimisel jäetud 30-protsendiline jääkmaksumus.
Kasutatud sõiduki vahetamine järgmise auto vastu automüüja juures sobib hästi neile, kes ei soovi ise auto müügiga tegeleda. Kliendil tuleb vaid uus auto valida ja vana auto müügiga tegeleb automüüja.
4. Auto müümine
Soovi korral on võimalik liisitud sõiduk enne liisingperioodi lõppu maha müüa. Seda tasub teha eelkõige siis, kui on näha, et auto müügiga on võimalik lisatulu teenida. Tuleb silmas pidada, et kehtiva liisingkohustuse korral ei õnnestu tavaliselt uuele autole lisafinantseeringut saada. Seega võib ise autot müües tekkida olukord, kus vana auto ei ole veel realiseeritud ja uue auto jaoks liisingut enne kohustuse tagasimaksmist ei anta.
Kuigi enamik liisinglepinguid sõlmitakse viieks aastaks, teeb osa kliente autovahetuse juba märksa varem – kolm või neli aastat pärast masina kasutusele võtmist. See annab võimaluse pidevalt uue sõidukiga sõita, et ei tuleks muretseda remondikulude pärast.